Pappas 60-års fest!

Vilken helg det varit!
Hur kul som hellst var det.
Och hur bra som hellst har det gått.
Med maten, barnen, spriten och ja, allt.
Vi kom upp i tid hemma på lördagen.
For ut på Lingarögården och fixade till det återstående
grejorna till maten som jag skulle ha med ner till Maråker.
Jag hade gjort till "förrätt":inlagda stämingsflundror
(som jag fick strömming av grannen på onsdags morgonen)
matjesilltårta.
Lagt upp kallrökt lax, räkor och 2 sallader,
tomat med mozzarella och en ruccola med pinjenötter.

image808

Till "varmrätt" var det potatissallad med bacon och hasselnötter, rostbiff,
arom skínka, kycklingben, pickles som jag gjort själv.
Pastasallad med kyckling, tacochips och creme fraiche

image809

Ett litet bord med varmt bröd, 3 olika ostar och smör stod vid sidan om.
Vi åt och hade trevligt efter paketöppningen som var när alla kom vid 4.
Vi skickade ut allihopa, utom pappa, på en liten tipspromenad om pappa efter maten så vi kunde
duka av och sätta fram mammas härliga ananaspaj med glass och grädde.

image810

Eftersom pappa är en liten prylnisse så var det ett stort
problem att komma på vad vi skulle ge honom.
Men lilla syster hittade denna apparat i helgen,och jag älskar den!!
Det är  en öltapp.
Hur gott öl som hellst är det i den och man kan ju ta bara
så mycket (eller lite??) som man vill ha!
Kyler och skummar gör den med.
5 liter rymmer den (lagom åt mej i helgen alltså:))
Vi hade köpt en resa med Briggen Gerda från hamn till hamn, det kallades fjärrtur.
Syster fick ju det av mamma och pappa helgen vi var till Hassela och
han har ju försökt luskat men inte fått fram nått.
Min pappa är nog den mest nyfikna person jag känner, så han kan inte ha haft det lätt...
Han trodde ett tag det var en fallskärmshoppning, men det har jag inte änns tänkt på.
Men det lät som det var en bra grej det med så vi hoppas han blev nöjd med våra presenter.
Vi hade en lite sermoni innan allt folk kom,
vela ju inte vänta tills det var hans riktiga dag som var på söndagen.

image811

Dom hade ställt upp ett tält ute på gräsmatttan som vi satt i idet härliga vädret.
Käkade lunch när vi kom ner och en tårtbit blev det med.
Killarna hade gjort en kortärmad och slagit in och kalsonger så klart ska man ju få...
Från Görans föräldrar hade jag köpt en jättemysig ekorre
som man kan sätta på väggen och en ampelblomma.
När alla inbjudna kom så var det mycket paket som dök upp.
Vi blev nog 25 till maten,det var syskon och jaktkompisar.
En härlig tavla på stugan en kväll i juni-07.
Snappsglas med kylning som farbrors fru målat.
En nödväska med saker som passade pappa.
Persentkort och en väderstation.

image812

Härlig dag som avslutades på verandan med prat och många skratt vid ett tiden.
Då var det bara vi som skulle sova kvar där.
Folk hade försvunnit pö om pö.
Pappa var riktigt nöjd med dagen och tyckte han uppfostrat oss bra;)
Maten hade varit riktigt bra och tipspromenade gav många skratt och skoj.
Han hade fått mycket beröm.
Dennis somnade i sängen och Tobias var uppe längre än vad mamma
orkade, fast han somnade sedan i mitt knä.
Dennis hostade så han kräktes mitt i natten men det gick bra ändå.
Söndagen så sov vi till 8!!
Pappa hade vaknat tidigare och satt på verandan och filosoferade.
Städade undan lite och flyttade om lite för det skulle inte komma så mycket folk den dan.
Vid lunch dök det upp folk så vi blev 10 på den.
Åt en smörgåstårta jag gjort till middag innan det var dax att åka hemmåt.

image813

Med rester på...
Rostbiff och brieost.
Riktigt god var den,
trodde det skulle bli svårt att skära men det gick bra.
Lämnade av Jenny på resecentrum i Söderhamn.
Det var jag som körde för Göran hade druckit
öl, minttu och snaps till maten även denna dag....
Vi var hemma till efter 19.
Tog det bara lungt och mös hemma.

Ett jätte stort grattis till världens bäst pappa igen.
Du är en riktig föreblild för oss här uppe i Lingarö.
Hoppas du känner vad du betyder för oss och vi älskar dej.
Det har varit en underbar helg och tack för alla snälla saker ni sagt!

Kommentarer
Postat av: Petra

Vilken härlig födelsedags fest för din pappa,å vilka bra presenter han fick...
Å maten ska vi ju inte prata om..det började ju kurra här i min mage medans jag kollade på denna blogg...känns inte så skoj å veta att jag strax bara ska äta ravioli till lunch :)
Fick nämligen åka hem från jobbet idag för att hämta en sjuk Elias på skolan...
Sen så ringde dom från skolan å talade om att Eddy varit bråkig på badet så nästa vecka får han inte följa med,så här äre ett sånt där fint kaos som vanligt.. Eddy har nämligen kommit in i nån för tidig tonårstråtts tyvärr,börjat rymma,har dålig attityd m.m
vet ej vad vi ska ta oss till,för han har redan kompis å cykel förbud *suck*
Inte lätt å vara förälder i bland,känner mig rätt maktlös just nu tyvärr.Så alla tips mottages tacksamt.
Sköt om er. kramis..

2008-05-12 @ 12:42:33
URL: http://petraw73.blogg.se
Postat av: Ing-Britt

Visst var det en trevlig födelsedagsfest och det finns fler än pappa som berömde hans döttrar:-).
Synd att somliga hade så bråttom hem, det var nästan så vi tänkte åka upp igen. Kram faster

2008-05-13 @ 19:30:22
Postat av: AB

Oj, snacka om kalas!!!!! Vilken smaskig mat det såg ut att vara hehe... man blir ju bra sugen =) Och kul med toppenväder också!!!

2008-05-14 @ 19:11:49
URL: http://iggesund.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0