Hemma!

Ja, efter mycket krångel och förseningar men sj så är jag nu hemma.
Men det var inte tillräckligt med förseningar för att få tillbaka biljettpriset...
Idag lördag är det ju en sån underbar dag att det blir lite bilder på min uppdatering bara,
skriver kanske mera utförligt sedan.

Söndagen åkte jag ju ner och hann med nöd och näppe med tåget fr Hudik.
Bytet i Gävle går smidigt 10 min och ska bara över perrongen.
Sedan var det ju den minuten jag hade på mej i Linköping till bussen.
Och det gick ju bra! Med blodsmak i munnen.....
Släpade min resväska och väska inkusive ryggsäck och handväska upp till vandrarhemmet.
Handlade en snabbis på Hemköp på väg upp.
Och när jag släpat det upp i snömodden så är dörren öppen in till lgh??!!
Då är Tomas där som vi bodde med förra året oxå.
Tänk om jag vetat det!!!!
Åt lite och kollade tv med honom men sedan var det natti.

Måndagen var det ekonomi på dagordningen en föreläsare
var där som pratade om eu-ersättningar.
Gissa om det var mycket att hålla reda på då.
Men det var roligt att träffa alla igen.
Vi var ganska trötta i huvet så det blev handling och mat sedan
en dvd som Malin hade med sej innan vi kloppade in vid 21.

Tisdagen var den dagen vi sett fram emot och anledningen
till att jag hade så mycket packning.
Vi var nere i Järngården och hade praktiskt.
Hade lite teori och sedan delades vi in i grupper
och fick en bunt papper med tider och vad och vart vi skulle
vara och kolla och ta reda på.



Här är lill kalven på 1 dygn.



Mamma sugga som ger di och det var en hel
vetenskap och rolig att kolla när det stämde så väl.



Avvanda kultingar som har det mysigt i halmen.

Efter lunchen pratade vi brunst och insemination.
Blev visade både hos grisarna och hos korna.
Skulle kolla en film om får men den var trasig tror jag för det gick inte
att kolla så bra.



Här ligger den stolta galten.
Han har sin box mellan brunstiga suggor,hur taskigt är inte det?
Men tydligen orkade han inte hur mycket som hellst heller....?
Vid varje brunstgrupp får han vara med 2 bara,
annars kunde han tröttna....möjligt??!!
Men han finns där för att suggorna ska vista tydligare brunst för semin.



Dom dräcktiga suggorna njuter i soma boxar.



Här var väl en mysig bild på digivningen som varar i 40 sekunder
och 1 gång i timmen ca.



Här väger Senem en ko med hjälp av måttband.

Efter detta vela vi ju bli rena för doften hos kultingarna var inte att leka med.
Så vi tog med våra badkläder och gick upp till simhallen
som vi får gå in gratis på när vi bor på vandrarhemmet.
Satt i bestun och bubbeln sedan simmade jag nån längd innan det var dax för mat.
Kollade lite tv och kom isäng vid 21 igen.

Onsdagen och torsdagen var det teknik och odling på schemat.
Enligt gamla uppgifter skulle vi ha prov i förbränningsmotorn,
men det var riktigt gamla uppgifter så det blev det inte.
Vi delades i 2 grupper och fick börja med växtodlingen och experiment.
Kalk skulle in i jord, och vad som hände.
Rullprov på lera och bestämma om det var styv eller extra styv lera.
Kollade stenar oxå gjorde vi.
Men hör och häpna, det var intressant!
Ute i maskinhallen var det såmaskiner och gödselmaskiner vi kollade igenom.
En lunta med papper och frågor var med där oxå.



Konstgödsel spridare gjorde vi vridprov på.
Detta märke heter "Bog Balle"....?
Som ni ser hade dom inte nå vidare med snö där och ca 6- låg det på hela tiden.
Jag fick gå tidigare för att hinna med tåget och efter
som dom inte var klara så tog jag bussen till Linköping.

Och nu är vi här alla hjärtans dag.
Imorse fick jag ett litet paket av min underbara man ett rosa med rosa snören...
Det var 2 guldhjärtan som satt i hop i ett hänge.
Jättefint var det och det sitter runt min hals nu.
Killarna fick varsinn bok och en varsinn liten chokladask.
Göran fick choklad han med och 2 trisslotter.
6- och lite blåst men ut ska vi väl nu.
Killarna och Göran har gått ut dom och jag ska väl
spänna för skidorna jag och ta en liten sväng.

Nu skrev jag ju allt ändå.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ojojoj, vilka dagar! Verkar kul och spännande, och otroligt långt från, i alla fall min, vardag! Kram!

2009-02-14 @ 10:36:16
Postat av: jenny

Ja jag måste hålla med! Spännande och roligt men lååååångt från mej å vardagen! Hur hade killarna det då när du var borta? Hur blir det med slalomen?

Kram kram.

2009-02-16 @ 10:58:52
Postat av: Annna....

Välkommen hem! Äntligen kort.. Men ja har faktiskt läst allt. Du ser ut å haft det bra. Fick vissa minnes bilder om hur de va.. (känns väldigt läge seda...) Höres snar. Vi är i Iggesund å hälsar på. Tacos t midda. Puss å ha de så himla bra. A....

2009-02-16 @ 16:00:56
Postat av: Anonym

Gud vilka söta grisar! Måste vara himla kul att se i verkligheten :-)

2009-02-19 @ 19:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0